Kechimyaku

KECHIMYAKU

Kechimyaku is in principe de stamboom van het boeddhisme in al zijn vertakkingen.

Het verschil tussen zenboeddhisme en de andere boeddhistische stromingen is dat de lessen (dharma) buiten het geschreven woord om worden overgebracht. Er zijn geen boeken of geschriften waar het afhankelijk van is. Vaak is het doorgegeven aan hen die reeds bekend met het boeddhisme waren, maar uit onvrede een leraar zochten die inzicht kon bieden. Zen is een leer die in woord en daad van leraar op leerling word overgedragen. Geschreven woord is niet meer dan een verklaring van de werkelijkheid. Als in een boek staat dat de appel warm met kaneel en honing werd geserveerd loopt het water je misschien in de mond maar je proeft niets. Zen duwt je de appel in je mond en geeft je daarmee een ervaring die je direct in het hart raakt.

De  basis van zen ligt ongeveer 500 v.Chr. waar Boeddha op de Gierenberg om een preek wordt verzocht.  Hij doet niet meer dan een bloem omhoog houden. Dit word gezien als het ontluiken van zen. Mahakasyapa, een van Boeddha’s leerlingen, straalt bij het zien van de bloem terwijl de rest zich afvraagt wat de bedoeling is van het omhoog houden van de bloem. Mahakasyapa wordt als de tweede patriarch van het zenboeddhisme gezien. Deze lijn heeft zich voortgezet tot aan Bodhidharma, de 28 patriarch. Hij legt het fundament voor het zenboeddhisme, hij is de eerste die het over de bloedlijn heeft die terug voert tot Boeddha.

Hij is het die van geest tot geest onderwijst. “Alles wat in de drie werelden verschijnt komt voort uit de geest. Daarom onderwijzen de Boeddha’s van het verleden en toekomst van geest tot geest. Zonder zich te bekommeren om omschrijvingen”. (Bodhidharma)

In 1002 n.Chr. is het Tao-yuan die een boek schrijft met de titel Kechimyaku, dat ‘transmissie van de lamp’ betekent. Dit boek gaat in op de verbondenheid via de bloedlijn naar Boeddha, met de lamp wordt de dharma bedoeld.

De Daruma-shu.

Opgevoed in het Soto-zenboeddhisme, zijn we na intensieve studie tot de ontdekking gekomen dat onze lijn terug loopt naar Dainichibō Nōnin die eind 1100 het zenboeddhisme in Japan introduceert. Hij is het die het fundament legt voor het zenboeddhisme in Japan. Lang heeft de informatie over de Daruma-shu en Nōnin liggen verstoffen in boeddhistische bibliotheken en was men van mening dat de stroming ter ziele was. Maar het is in alle andere Japanse zenstromingen blijven voortbestaan. Zeker door het onderzoek van Dr. Vincent Breugem kwamen we tot de ontdekking dat Suiren-Ji in lijn met Dainichibō Nōnin is .

KECHIMYAKU 血脈 DARUMA-SHU

kechimyaku daruma-shu
Kechimyaku Daruma-shu

Shakamunibutsu 釋迦牟尼佛大和尚

De Indische patriarchen:

  1. Makakashō (Mahākāshyapa Daiosho 摩訶迦葉大和尚
  2. Ananda Daiosho 阿難陀大和尚
  3. Shōnawashu Daiosho商那和修大和尚
  4. Ubakikuta Daiosho 優婆掬多大和尚
  5. Daitaka Daiosho 提多迦大和尚
  6. Mishaka Daiosho 彌遮迦大和尚
  7. Bashumitsu Daiosho 婆須密大和尚
  8. Butsudanandai Daiosho 佛陀難提大和尚
  9. Fudamitta Daiosho 佛陀密多大和尚
  10. Barishiba Daiosho 脅尊者大和尚
  11. Funayasha Daiosho 富那夜奢大和尚
  12. Anabotei Daiosho 馬鳴大和尚
  13. Kabimora Daiosho 迦毘摩羅大和尚
  14. Nagyaharajuna Daiosho 那伽閼樹那大和尚
  15. Kanadaiba Daiosho 聖天大和尚
  16. Ragorata Daiosho 羅睺羅多大和尚
  17. Sōgyanandai Daiosho 僧伽難提大和尚
  18. Kayashata Daiosho 僧伽舍多大和尚
  19. Kumorata Daiosho 鳩摩羅多大和尚
  20. Shayata Daiosho 闍夜多大和尚
  21. Bashubanzu Daiosho 婆修盤頭大和尚
  22. Manura Daiosho 摩拏羅大和尚)
  23. Kakurokuna Daiosho 鶴勒那大和尚
  24. Shishibodai Daiosho 師子菩提大和尚
  25. Bashashita Daiosho 婆舍斯多大和尚
  26. Funyomitta Daiosho 不如密多大和尚
  27. Hanyattara Daiosho 般若多羅)大和尚

 

De Chinese Patriarchen:

  1. Bodaidaruma Daiosho 菩提達磨大和尚?-532
  2. Taiso Eka Daiosho 大祖慧可大和尚487-593
  3. Kanchi Sōsan Daiosho 鑑智僧璨大和尚?-606
  4. Daii Dōshin Daiosho 大毉道信大和尚580-651
  5. Daiman Kōnin Daiosho 大滿弘忍大和尚601-674
  6. Daikan Enō Daiosho 大鑑慧能大和尚638-713
  7. Nangaku Ejō Daiosho 南嶽懷讓大和尚677-744
  8. Baso Dōitsu Daiosho 馬祖道一大和尚709-788
  9. Hyakujō Ekai百丈 懷海大和尚720-814
  10. Ōbaku Kiun Daiosho 黃蘗 希運大和尚?-850?
  11. Rinzai Gigen Daiosho 臨濟 義玄大和尚?-866
  12. Kōke Zonshō Daiosho 興化存獎大和尚830-888
  13. Nan’in Egyō Daiosho 南院慧顒大和尚860-930
  14. Fūketsu Ensho Daiosho 風穴延沼大和尚896-973
  15. Shuzan Shōnen Daiosho 首山省念大和尚926-993
  16. Funyō Zenshō Daiosho 汾陽善昭大和尚947-1024
  17. Jimyo Soen Daiosho 石霜楚圓大和尚986-1039)
  18. Yogi Hoe Daiosho 楊岐方會 大和尚992-1049
  19. Hakuun Shutan Daiosho 白雲守端大和尚1025-1072
  20. Goso Hoen Daiosho 五祖 (清遠) 法演大和尚1024-1104
  21. Engo Kokugon Daiosho 圓悟克勤 大和尚1063-1135
  22. Daie Soko Daiosho 大慧宗杲 大和尚1089–1163
  23. Taku Ano Daiosho 拙菴徳光大和尚1121-1203

 

De Japanse patriarchen

  1. Dainichi Nōnin Daiosho⼤日能忍大和尚 . 1196?
  2. Kakuan Shion Daiosho 廓庵師遠大和尚 1200?
  3. Koun Ejō Daiosho 孤雲懐奘大和尚1198-1280
  4. Tettsu Gikai Daiosho 徹通義介大和尚1219-1309
  5. Keizan Jokin 瑩山紹瑾大和尚(1268-1325
  6. Meiho Sotetsu Daiosho (明峰素哲大和尚1277-1350
  7. Shugan Dochin Daiosho 珠巌道珍大和尚? -1387
  8. Tessan Shikaku Daiosho 徹山旨廓大和尚? -1376
  9. Keigan Eisho Daiosho 桂巌英昌大和尚1321-1412
  10. Chuzan Ryoun Daiosho 籌山了運大和尚? – ?
  11. Gisan Tonin Daiosho 義山等仁大和尚1386-1462
  12. Shogaku Kenryu Daiosho 紹嶽堅隆大和尚? -1485
  13. Kinen Horyu Daiosho 幾年豊隆大和尚? -1506
  14. Daishitsu Chisen Daiosho 提室智闡大和尚1461-1536
  15. Kokei Shojun Daiosho 虎渓正淳大和尚? – 1555
  16. Sesso Yuho Daiosho 雪窓祐輔大和尚? – 1576
  17. Kaiten Genju Daiosho 海天玄聚大和尚? -?
  18. Shuzan Shunsho Daiosho 州山春昌大和尚1590-1647
  19. Chozan Gin’etsu Daiosho (超山誾越大和尚1581-1672
  20. Fukushu Kochi Daiosho (福州光智大和尚? – ?
  21. Myodo Yuton Daiosho 明堂雄暾大和尚? – ?
  22. Hakuho Genteki Daiosho (白峰玄滴大和尚1594-1670
  23. Gesshu Soko Daiosho 月舟宗胡大和尚1618-1696
  24. Tokuo Ryoko Daiosho 徳翁良高大和尚1649-1709
  25. Renzan Sohō Daiosho, 耳山祖芧大和尚?-?
  26. Mytsu Gaishidō Daiosho, 物外志道大和尚?-?
  27. Gūkei Yōun Daiosho, 遇渓容雲大和尚?-?
  28. Kakushō Sodō Daiosho, 赫照祖道大和尚1844-1931
  29. Daiun Sogaku Daiosho, 大雲祖岳大和尚13/10/1871-12/12/1961
  30. Tangen Daisetsu Daiosho原田湛玄大和尚 24-08-1924 – 12-03-2018
Digiprove sealCopyright beveiligd door Digiprove © 2018 Zeshin Van der Plas

25total visits,3visits today